دروغ‌گویی پدران

«اگر جنگ جهانی اول ذهنیت یک نسل را ظرف دو سال (از 1914 تا 1916) دگرگون کرد و اگر “مردان جوان هم‌چون گل چیده شدند و بر ساقه خشکیدند”، آن‌گاه بخشی از آن معصومیت کورکورانه‌ای که میدان جنگ را زمین فوتبال تلقی می‌کرد، ناشی از بی‌قراری نسلی است که دیگر تحمل دنیای کم‌گوی اروپای اواخر قرن نوزدهم را نداشت.» و از سویی «جوانان دهه‌ی 1960 بیش از قلم‌فرسایی به جان‌فشانی در جبهه‌ی جنگ علاقه داشتند.»
صحبت از نسل و سخن گفتن از نزاع نسل‌ها صحبت دیروز و امروز نیست ولی این‌که تولید نسل در چه شرایطی صورت می‌پذیرد، افراد در چه بازه‌ای از زمان و در چه چیدمانی نسل نامیده می‌شوند، این‌که معیار همه‌شمول و سنجه‌ی قابل ارجاعی برای نسبت بین نسلی وجود دارد یا نه، این‌که چطور می‌توان به تولید نسل در یک اجتماع یاری رساند و این‌که به چه علت هر نسل سابقی، به‌ویژه در کشور ما خود را سوخته و فدایی می‌داند چراکه «مجموعه‌ای از انسان‌ها که در ابزه‌های نسلی با یکدیگر سهیم شده‌اند و هر بار که ابژه‌ای توسط آحاد یک نسل به‌خوبی درک می‌شود، در واقع عملی ویران‌گرانه در ابعادی کوچک رخ می‌دهد.» و این‌گونه است که نسل‌ها در اصطکاک مداوم با هم به‌سوی برهم‌کنشی نه لزومن تولیدی، به واکاوی هم مشغول‌اند. شاید گفتمان نسل‌ها، تا به امروز در گفتار نظری، آن‌قدرها جایی برای پرداخت نداشت ولی هر روز لزوم پرداختن به آن، پیش از دیروز احساس می‌شود جراکه در حال حاضر، روند تولید نسل در بازه‌های کوچک‌تری از زمان و حتا در یک بازه‌ی هم‌زمان در حال وقوع است.
نویسندگانی چون ورا بریتن، آرتور میلر، باربارا راسکین و کیم نیومن واقف هستند که به نسلی خاص تعلق دارند. آن‌ها می‌توانند تعریف روشنی از نسل خویش ارایه دهند، بین آن نسل و نسل‌های قدیمی‌تر یا جوان‌تر تمایز قائل شوند و از جهت‌هایی به تحلیل این موضوع بپردازند که ویژگی‌های نسل خودشان از کجا ناشی می‌شود. «براین‌اساس می‌توان گفت آنان واجد ذهنیتی نسلی هستند و قادرند این ذهنیت را همچون محکی برای معلوم کردن جایگاه خود در تاریخ و نیز سهم خودشان در فرهنگ اجتماعی به کار ببرند.»
«ذهنیت نسلی / دیدگاهی روانکاوانه درباره‌ی اختلاف نسل‌ها» که توسط کریستوفر بالِس نوشته شده است، با برگردان حسین پاینده در زمستان 1380 در شماره‌ی 19 مجله‌ی ارغنون منتشر شد. ارغنون که پس از سال‌ها انتشار و حضور تاثیرگذارش، درنهایت با ویژه‌نامه‌ی مرگ، به کار خود پایان داد، مجموعه‌ی ارزشمندی را به بخش تئوری اندیشه و ادبیات در زبان فارسی افزود. این نوشتار که هم‌اکنون به‌صورت فایل پی‌دی‌اف در شمایل کتاب الکترونیکی در دسترس است نیز بخشی از گنجینه‌ی غنی ارغنون به شمار می‌رود.
در مقاله‌ی «ذهنیت بین نسلی» نویسنده پس از آوردن مقدمه، به چند پرسش پاسخ می‌دهد. در آغاز منظور خود از نسل را تبیین می‌کند، سپس به ارایه‌ی تعریفی از نسل‌های میانی می‌پردازد ضمن این‌که او اذعان می‌دارد که برخی نظریه‌پردازان معتقندند که نسل‌ها را نمی‌توان بر مبنای مفهوم دهه، به‌آسانی تعریف کرد اگرچه شاید دقیق‌تر این باشد که در هر ده سال امکان پیدایش یک نسل جدید به‌طور بالقوه وجود دارد ولی درنهایت با برآوردی در مقیاس کلان، باز هم می‌توان از مبنای دهه برای تقسیم‌بندی نسل‌ها سود جست. او سپس به روند شکل‌گیری نسل‌ها می‌پردازد، بعد به‌سراغ ابژه‌های نسلی می‌رود و سپس هویت نسلی را تشریح می‌کند، تفاوت نسل‌ها، تحرک نسل‌ها و فضای بالقوه‌ی نسل‌ها بخش‌های دیگر این نوشتار هستند که همه‌ی این جستارها می‌توانند به تفکر در این باره جان بخشند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.